joi, august 23

23 august


   Eu nu-mi aduc aminte de nicio manifestare extraordinară din perioada comunismului… eram destul de mic atunci. Dar am citit destul de mult pe aceasta temă și nu numai. Pe 23 august 1944 Regele Mihai l-a destituit și mai apoi l-a arestat pe mareșalul Antonescu, care la momentul respectiv era comandantul Armatei Române dar și al României.
   Antonescu era militar de profesie, el a avut de ales între Germania Nazistă și Puterile Aliate… i-a ales pe Naziști pentru că Rusii tocmai ocupaseră Basarabia. A acceptat, forțat de Hitler, să-i și atace pentru că Hitler îi promisese că-i dă înapoi bucata smulsă din Transilvania și anexată Ungariei Hortyste.
   A atacat, a recucerit Basarabia, dar acolo ar fi trebuit să se oprească, ar fi trebuit să fie forțat de politicieni să se oprească, din păcate nici Majestatea Sa Regele Mihai, nici Iuliu Maniu n-au reușit să-l determine să o facă. El știa că un inamic nu este învins decât atunci când armata lui este eliminată, iar din acest motiv a continuat lupta.
   A fost o greșeală… dacă se oprea, noi, România, am fi avut statutul Poloniei. Dar a mers până la Stalingrad. Cu fiecare pas făcut de ostașii români pe teritoriul Rusiei neliniștea de acasă creștea, nimeni nu știa cum o să mai scăpam de ruși.
   Regele Mihai a făcut un prim pas spre normalitate, arestându-l pe Antonescu. A fost o manevră pe care a acceptat-o doar la presiunile comuniștilor. Mi-e greu să zic dacă ar fi fost mai bine să încercam să le ținem piept rușilor pe Prut, e greu de crezut că am fi rezistat. Imediat după comuniștii au preluat controlul și 23 august s-a transformat în sărbătoare comunistă.
   O mărturie completă asupra acelor evenimente, dată de Majestatea Să Regele Mihai se găsește aici.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Părerea ta contează... uneori